Laatste nieuws uit de merkenwereld

Een zelfgebouwde Ferrari te koop

Geschreven door auteur Erwin Haüer | 17 augustus 2021

Hoe zit dat met het merkenrecht als je een nagebouwde Ferrari doorverkoopt? Over die vraag werd in een recente zaak bij de rechtbank Den Haag inbreuk aangenomen. Anders dan werd geëist hoefde de auto niet vernietigd te worden.

Een Nederlandse handelaar in kitcars, bood op Speurders.nl een kitcar, geïmporteerd uit de Verenigde Staten, aan. Autofabrikant Ferrari liet beslag leggen op de auto, omdat de merktekens op het stuur, op de wieldoppen en op de voor- en achterkant van de auto inbreuk zouden maken op de merken van Ferrari, maar ook omdat het uiterlijk van de auto inbreuk zou maken op het auteursrecht van Ferrari op de vormgeving van de Spyder.

Een kitcar is een zelfbouwvoertuig. De eigen creaties worden gebouwd op een chassis met remmen en motoren van over het algemeen middenklasse auto’s. Aldus de omschrijving van de rechtbank in een zaak over de op het chassis van een Chevrolet Corvette C3 gebouwde Ferrari Daytona Spyder.

Althans, een opbouw die doet denken aan een Ferrari Spyder. De kitcar is echter geen exacte kopie van de Spyder. Ondanks de vastgestelde verschillen heeft Ferrari volgens de rechtbank onvoldoende duidelijk gemaakt waarom de totaalindruk van de Spyder en de kitcar toch zodanig overeenstemmen dat er sprake is van inbreuk op het auteursrecht. Die vordering wordt dus afgewezen.

De kitcar maakt wel inbreuk op de merkrechten van Ferrari. Het is de rechtbank duidelijk, ondanks dat de overgelegde afbeeldingen niet helemaal duidelijk zijn, dat het op de auto afgebeelde paardje “in ieder geval overeenstemt met of in ieder geval in hoge mate lijkt” op de Uniemerkregistratie van Ferrari. Het feit dat de merktekens op het stuur en de wieldoppen niet zichtbaar waren in de advertentie, is niet van belang. In de showroom waren de tekens dat wel, wat neerkomt op inbreukmakend gebruik in het economisch verkeer. Het maakt daarbij niet uit dat sommige merktekens met duct tape waren afgeplakt.

De rechtbank vindt vernietiging van de hele auto echt te ver gaan. Bij inbreuk op het auteursrecht op de vormgeving zou vernietiging van auto wellicht voor de hand hebben gelegen, maar nu is alleen merkinbreuk bewezen. De inbreukmakende merktekens kunnen immers eenvoudig verwijderd worden en de opgelegde dwangsom is een afdoende middel om te voorkomen dat de merktekens opnieuw op de kitcar zouden worden aangebracht.

De gedaagde krijgt de kitcar terug onder de voorwaarde dat hij binnen twee werkdagen de merken van de auto verwijderd en definitief vernietigt. De deurwaarder zal daarbij aanwezig moeten zijn om zodoende een procesverbaal op te kunnen stellen van desbetreffende verwijdering en vernietiging. Deze stuurt hij vervolgens de advocaten van Ferrari toe. Daarna kan de kitcar weer in de verkoop.