Een blokje kaas voor hoeden werd recentelijk ingediend als merk in het Europese register. Zeker geen alledaags merk!! Dat vond het Europese merkenbureau ook: deze instantie vond dit vormmerk zo afwijken, dat het merk is geaccepteerd.
Een dergelijk merk roept natuurlijk vragen op. Na wat uitzoekwerk blijkt de kaaskophoed erg bekend te zijn in de staat Wisconsin. Het bedrijf dat hier achter zit, heeft zelfs nog veel meer producten met een kaaspatroon hebben zoals een rugby en een mok. In Wisconsin is Cheesehead een begrip (mensen uit Wisconsin worden Cheeseheads genoemd). Door de fans van American Football club Green Bay Packers, die de Cheesehead tijdens wedstrijden op hadden, is de populariteit gegroeid.
Jezelf onderscheiden gebeurt steeds meer door afwijkende vormgeving. Om een dergelijke vormgeving te beschermen is een registratie als vormmerk (en model) dan ook zeker iets om te onderzoeken. Een vormmerk mag echter niet alleen gekocht worden om de esthetische waarde ervan. Na recente jurisprudentie weten we dat deze uistluitinsgrond beperkt moet worden uitgelegd. Met de acceptatie van dit het blokje kaas als hoed laat Het Europese merkenbureau zien deze uitleg te volgen.
Zie hier hoe de Cheesehead hoed wordt gemaakt.