Hoewel woorden en logo’s de meest gangbare merken zijn, is een onderscheidingsteken (en dus een merk) niet hiertoe beperkt. Ook kleuren, vormen, animaties en geluiden kunnen een merk zijn. Over het algemeen is het wel ingewikkelder om een dergelijk merk geregistreerd te krijgen. De gangbare uitleg hierbij is dat consumenten niet snel gewend zijn producten of diensten alleen te herkennen aan een kleur of vorm bijv.
Onlangs zagen wij drie interessante merkaanvragen die recentelijk zijn ingediend in de Europese Unie. Los van het feit dat dit ongebruikelijke merken zijn, is de inschrijving van al deze aanvragen geweigerd:
1. Handgebaar = kan een gangbaar handgebaar een merk zijn? Nee, zegt het Europese merkenbureau. De consument zal dit nimmer als merk herkennen.
2. Een wijnfles met een etiket met een zwarte cirkel erop = zou je een etiket alleen al aan de zwarte cirkel herkennen? Met andere woorden, is deze vorm door dit etiket zo onderscheidend dat de consument direct de herkomst van de fles kan herkennen? Het Europese merkenbureau zegt van niet. Daar is wel wat voor te zeggen.
3. Een mediterende kabouter als merk voor onder meer woonartikelen en kleding. En dat op naam van Volkswagen. Het is uiteraard erg interessant welke plannen Volkswagen met dit merk heeft. Dit merk is gedeeltelijk geweigerd, en wel voor de woonartikelen. Gelukkig voor Volkswagen kan de aanvraag doorgaan voor de resterende producten.
Als uitsmijter een intrigerend merk dat ook recentelijk is ingediend, dat wel volledig is geaccepteerd:
Heidi, Hilde und Helga Go Wild voor onder meer entertainmentdiensten. Onze interesse is gewekt.