Het is herrie in chocolaland. Tony’s Chocolonely, bekend om haar chocola die 100% slaafvrij is, heeft de aanval geopend op andere chocoladeproducten zoals Ferrero en Nestlé. En dat op een ludieke wijze. In de stijl van onder meer Toblerone, Twix en Kitkat heeft Tony’s Chocolonely een speciale editie Tony’s Chocolonely repen gelanceerd. In de chocolade-industrie worden nog steeds massaal mensenrechten geschonden, dus het doel van de actie is hiervoor aandacht vragen. Je kunt gerust stellen dat het een aanklacht is tegen deze producten die te weinig doen aan deze misstanden.
Het spelen van merken om misstanden aan te kaarten kennen we in Nederland vooral van Greenpeace. Het verschil tussen Greenpeace en Tony’s Chocolonely is wel dat het Greenpeace iets aan de kaak wil stellen en het hen niet om de verkoop van producten gaat. Dat activistische heeft Tony’s Chocolonely ook, dat is de missie van dit bedrijf, alleen Tony’s Chocolonely is ook gewoon een populair en commercieel chocolademerk dat zo veel mogelijk repen probeert te verkopen.
Inmiddels heeft Tony’s Chocolonely al een hoop aandacht gekregen voor deze actie. Ook hebben de aangevallen chocoladeproducten aangegeven niet blij te zijn met deze actie. De vraag is of het daarbij blijft en of er geen juridische consequenties zullen volgen. Denk bijvoorbeeld aan een rechtszaak om dit gebruik te staken. Dit is misschien ook iets waar Tony’s Chocolonely op hoopt. Dan kunnen ze in de rechtszaal de discussie voeren met deze producenten of deze claim al dan niet terecht is en moeten de producten aantonen dat het niet zo is. Wij denken niet dat het zover komt. Mocht er inderdaad een rechtszaak komen, dan zou een beroep op de merkrechten van de aangevallen producten al genoeg kunnen zijn.
De vraag is dus of dit merkenrechtelijk mag: parodiëren op andermans merk. Vaak stelde de rechter de vrijheid van meningsuiting boven het merkrecht van de aangevallen merkhouder. Het verschil hier is dus het commerciële randje. Voor iemand die niets heeft mee gekregen van deze hele actie resteert verwarring: heeft Tony’s Chocolonely nu een Toblerone-smaak? Of zijn beide partijen een samenwerking aangegaan?
Ook al zijn de beweegredenen van Tony’s Chocolonely aan te prijzen, dan is het spelen met merken van een concurrent zeer riskant.