Mmmmh, Churros, je hebt ze vast wel eens geproefd; een soort deeg dat je in vloeibare chocola doopt. Het is een populaire ontbijtsnack, mateloos populair in Spanje en Portugal maar ook in landen in Midden-Amerika zoals Mexico.
In Spanje kun je deze lekkernij vaak bij een lokaal “Churreria” kopen en eten, maar in Mexico is een ware Churreria-keten met de naam El Moro ontstaan.
Hoe kun je je als keten dan het beste onderscheiden? Met een onderscheidende inrichting. En dat is El Moro gelukt. Het gaat hier om een tamelijk strakke inrichting waarbij een frivool wit en blauw patroon op de wanden te zien is.
Als je een dergelijke winkel ziet kun je je voorstellen dat je als Churros-liefhebber direct weet dat je bij een El Moro-vestiging bent. Winkelinrichtingen kunnen dus de herkomst van de producten/diensten aangeven en zijn dus in sommige gevallen een merk. Voor El Moro reden te meer om deze winkelinrichting als merk in te dienen in de Europese Unie.
Als beschrijving van het merk staat: “Het merk bestaat uit de exterieur- en interieurinrichting van een horecagelegenheid, de inrichting van het meubilair bestaande uit bijvoorbeeld stoelen en tafels, de decoratieve elementen van de wanden en de vloer, waar tegels uit een karakteristiek kleurpatroon te zien zijn blauw en wit die deze oppervlakken bedekken en een verzonken raam met bovenaan een bord met de tekst "EL CHURRERO".”
Merken, zoals een winkelinrichting, zijn niet erg gebruikelijk. De aanvraag van El Moro moet nog worden goedgekeurd door het Europese merkenbureau, maar de acceptatie van dit merk lijkt ons enkel een kwestie van tijd.