Laatste nieuws uit de merkenwereld

Cheers! Tequila en de leer van de 7 verschillen

Geschreven door auteur Erwin Haüer | 14 maart 2022

De CEO van het Tequila 512 heeft het niet zo op de Kardashians in het algemeen en op zus Kendall Jenner in het bijzonder. Oorzaak is Kendall’s nieuwe tequilamerk, Tequila 818. Nou ja, nieuw… Volgens Tequila 512 is het meer een slechte kopie.“Ze doen ook keer op keer wat ze altijd doen: andere merken kopiëren.”

Is Tequila 512 geen toeval? In dit geval lijkt toeval inderdaad wel erg toevallig. Maar als het geen toeval is, wat dan? Brutale namaak? Inspiratie die net iets te ver is gegaan? Aanhaken bij een stijl of een trend? Cryptomnesie (vergeten dat je iets gezien, gelezen of gehoord hebt en daarna denken dat je het zelf bedacht hebt)?

Het idee achter de naam zou zijn gekopieerd (512 is de postcode van de Austin, Texas, 818 die van San Fernando Valley, Los Angeles) waarbij het getal 1 bij allebei prominent in het midden staat. Ook de vormgeving lijkt op elkaar; zwarte blokletters op een rechtopstaande gele rechthoek. Ze maken zelfs gebruik van dezelfde distilleerderij in Mexico. “Uit alle mogelijke namen en uit alle mogelijke vormen en kleuren kozen ze dit?”.

7 verschillen?

Bij een merkenjurist komt bij zo’n geschil meteen de beruchte Leer van de 7 Verschillen bovendrijven. Het gaat hier om een hardleerse theorie over hoe je iets zou kunnen kopiëren zonder in juridische problemen te komen. Niemand weet waar de mythe van de 7 verschillen vandaan komt, maar hij duikt met grote regelmaat op. Soms als slecht advies (‘zorg dat er minstens 7 verschillen zijn’), maar meestal als verdediging (‘er zijn gewoon 7 verschillen hoor’). De Leer van de 7 Verschillen is de desinformatie, het waanidee, het nepnieuws van het merkenrecht. Een hardnekkig misverstand en daarom goed om weer eens te bespreken.

Overeenkomsten!

Bij de tequila-merken kun je moeilijk zeggen dat de merken niet op elkaar lijken en de verdediging zal zich in zo’n zaak dan ook graag richten op de verschillen. En hoe fijn zou het dan zijn als er een simpele optelsom van verschillen zou zijn (‘sorry, het zijn er maar 6’).

Helaas werkt het niet zo in het merkenrecht. Het tellen van verschillen is onzin. Het gaat namelijk niet om de verschillen in het merkenrecht (en ook in het auteursrecht), maar juist om de overeenkomsten. Als er door de overeenkomsten gevaar voor verwarring kan ontstaan is er sprake van inbreuk. En twee merken kunnen heel goed verwarringwekkend overeenstemmen, ook al zijn er 717 verschillen. Van geval tot geval moet dan ook worden vastgesteld waar de grens ligt tussen wat nog net wel mag en wat net niet meer mag. En die grens is nooit een scherpe lijn. Hoogstens een scherpe lijn na een paar flinke shots tequila.