Wat hebben BMW en Monster Energy met elkaar te maken? De een maakt auto’s, de ander zit in sportdrankjes. Gek genoeg stonden deze bedrijven tegen over elkaar in een recente oppositie die BMW indiende tegen een aanvraag van het logo van Monster Energy.
Deze aanvraag van het logo van Monster Energy was verricht voor auto’s. En toen begonnen de problemen. Spoiler: de problemen waren wel te overzien, want BMW zag een gelijkenis tussen het logo van Monster Energy met haar oudere merk M. Waarschijnlijk was BMW van mening dat het logo van Monster Energy als een M opgevat kan worden.
Hoewel het Europese merkenbureau in klare taal duidelijk maakt dat er visueel helemaal niets is dat het ene merk verbindt met het andere, kan deze instantie ook niet uitsluiten dat een kleine groep het logo van Monster Energy zal opvatten als de letter M. Kortom, er is wel een auditieve overeenstemming, ook al is deze maar bij een kleine groep aanwezig.
Leidt dit dan toch tot een succesvolle oppositie? Nee, in de slotsom bekijkt het Europese merkenbureau altijd alle verschillen, overeenstemmende punten, bijkomende omstandigheden, en weegt deze en komt tot een conclusie. In dit geval wegen de grote verschillen toch echt zwaarder dan het enige feit dat een paar mensen in het logo van Monster Energy een M zien.