Annemaria Koekoek! Squid Game na-geaapt

Veel Netflix series werden een hit in 2021, maar geen serie was zo populair als the Squid Game, een serie uit Zuid-Korea die kinderspelletjes combineert met afschuw en spanning (de beschrijving houden we maar wat vaag voor degenen die Squid Game nog niet gezien heeft).

De naam Squid Game, het logo en de kleuren hebben een grote aantrekkingskracht. Vandaar dat Netflix ook deze merken heeft geregistreerd voor een groot aantal producten. Dat komt goed van pas want recentelijk is bijgaand logo ingediend voor non-alcoholische drankjes.

De houder dacht slim te zijn door het logo iets aan te passen (het lettertype is iets anders en de volgorde van de tekens ook). Het merk is ook geen SQUID GAME maar SQUID. Met, alsof het niet duidelijk genoeg was, de slogan BE PART OF THE GAME.

Kan Netflix hier tegen optreden? Zeker, ook al heeft Netflix niet het merk voor drankjes ingediend, SQUID GAME is een bekend merk en kan optreden tegen dit soort merken die overduidelijk meeliften op de bekendheid van het bekende merk. Vervelend is het natuurlijk wel, want het dwingt een merkhouder om kosten te maken om haar merk te verdedigen. Vaak is een streng briefje voldoende en zo niet, dan kan Netflix een oppositie indienen en zal het Europese merkenbureau de merkaanvraag afwijzen. Mocht de wederpartij volharden en het merk toch gebruiken, dan is een gang naar de rechter nodig. Het Europese merkenbureau legt namelijk geen gebruiksverbod op.

 

Squid Game