Alleen als ie ijs- en ijskoud is…

Ja, het gaat hier om JÄGERMEISTER, een bekend merk voor een kruidenbitter. Je drinkt het drankje - voor degenen er niet bekend mee zijn- als het ijs- en ijskoud is.

Als logo heeft JÄGERMEISTER een hert. Maar zijn niet de enigen. Er zijn producten ingediend voor etenswaren en non-alcoholische dranken met een hertenlogo. De vraag is nu kan JÄGERMEISTER op basis van dit logo kan optreden tegen het hertenlogo ook al is het net wat anders. De producten zijn overigens ook niet soortgelijk zijn.

Het bedrijf achter JÄGERMEISTER, Mast-Jägermeister, vindt de aanvraag kwalijk en dient een oppositie in. Dit officiële bezwaar baseert zij op de bekendheid van hun logo. Het bewijsmateriaal van deze reputatie wordt door het Europese merkenbureau gewogen. Deze instantie vindt dat het merk inderdaad bekend is, omdat het merk al jarenlang intensief gebruikt is.

Daarmee is er echter nog geen inbreuk. Door de consument zou dan ook een verband gelegd moeten worden tussen de merken en producten. Bovendien moet er ook sprake zijn van meeliften of verwatering.

Het Europese merkenbureau oordeelt dat de merken visueel overeenstemmend zijn. De verschillen zitten meer in details. Volgens de merkeninstantie is het zeker mogelijk dat de consument een verband legt tussen de merken aangezien de producten van beide merken een overlapping kent van verkoopkanalen. Het risico dat het jongere merk kan meeliften op de bekendheid van JÄGERMEISTER is zeker aanwezig, net als het risico van verwatering. De oppositie wordt dus gehonoreerd. Een goede beslissing voor de merkhouder van een bekend merk.

 Logos herten