Airbnb verliest groot deel van haar Europese merkrecht

De weg naar een merkregistratie is er een met vele hindernissen. Eerst moet je merk beschikbaar zijn en dus niet betwist worden door derden. Als je eenmaal je registratie hebt, ben je nog niet veilig. Zo kan een derde alsnog jaren later bezwaar maken op grond van een oudere merkregistratie. Heel gangbaar is dat gelukkig niet, maar het komt wel voor. Vervelend, want je bent dan waarschijnlijk al enige jaren op weg met het merk. Goed onderzoek doen naar de beschikbaarheid van het merk is dus erg raadzaam.

Wat ook voorkomt is dat er een vervallenactie wordt gestart. Als merkhouder (van een merk dat aan de gebruiksplicht moet voldoen) zul je dan bewijs van gebruik moeten indienen om aan te tonen dat je merk in de afgelopen 5 jaren is gebruikt. Als je een merkregistratie hebt die voor vele producten en diensten is ingeschreven (vooral in geval van een bekend merk wel handig, want copycats liggen altijd op de loer), zul je flink aan de bak moeten. Want voor al die producten en diensten moet je bewijs aantonen.

Dat heeft Airbnb ook moeten doen. Een doorhalingsactie tegen het Europese merk Airbnb was namelijk ingediend wegens niet gebruik van het merk Airbnb. Je zult denken, dat is toch appeltje eitje, Airbnb is toch wereldberoemd? Dat dacht Airbnb ook, maar het argument dat Airbnb bekend is, is geen excuus om geen bewijs in te dienen, aldus het Europese merkenbureau.

En dus dient Airbnb bewijs in: heel veel artikelen, facturen, een Google Analytics rapport etc. Het Europese merkenbureau bekijkt al dit bewijs en vergelijkt dit met de diensten die onder het merk Airbnb vallen. De uitkomst is schrikbarend voor Airbnb: voor de meerderheid van de diensten ziet de instantie geen bewijs van gebruik. Dit betekent dat het merk wordt geschrapt voor diensten als een website waar reviews staan, het aanbieden van een online database, diensten op het gebied van reserveringen: de lijst is eindeloos. Het merk blijft wel gehandhaafd voor diensten voor het aanbieden van accommodaties. Die vallen in 2 klassen. De resterende 6 klassen gaan de prullenbak in. Een bittere pil dus. Airbnb zal waarschijnlijk hiertegen in beroep willen gaan.

Airbnb